فعالیت‌هایی که افق پیش روی برنامه‌های معنوی است 
کد خبر: 3977807
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
معرفی کارکردهای اجتماعی در کالبد بقاع متبرکه؛

فعالیت‌هایی که افق پیش روی برنامه‌های معنوی است 

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: در فضای امامزادگان است که افراد محروم و مستضعف شناسایی می‌شوند و خواهیم توانست با ایجاد حلقه رابط بین آنان و خیران، فقر و آسیب‌های ناشی از آن را در جامعه کاهش دهیم؛ اینها همه از برکت امامزادگان است.

بقاع متبرکه؛ حلقه وصل بین خیران و مستضعفان / پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در قالب مراکز افقحجت‌الاسلام حسن رحیمی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: به جهت اهمیت روز بزرگداشت امامزادگان در پنجم ذی‌القعده با عنوان «امامزادگان؛ ذخایر معنوی جامعه»، همایش بزرگداشت امامزادگان در پنج منطقه خراسان‌جنوبی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این همایش‌ها نزدیک 35 نفر از هیئت امنا و خدام مورد تجلیل قرار خواهند گرفت، افزود: بزرگداشت این روز فرصتی برای تبیین زندگی بزرگانی است که بهترین بندگان خداوند بودند.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این همایش در پنج نقطه از خراسان‌جنوبی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: این مراسم به‌دلیل شیوع کرونا از عصر امروز به‌صورت منطقه‌ای برگزار خواهد شد.

رحیمی بیان کرد: منطقه اول در شهر بیرجند در امامزادگان شهرهای بیرجند، خوسف و درمیان، منطقه دوم در شهرهای قاین و زیرکوه، منطقه سوم در سرایان با حضور خدام سرایان و فردوس،  منطقه چهارم در طبس با حضور خدام امامزادگان طبس و بشرویه و منطقه پنجم در سربیشه با حضور فعالان و خدام امامزادگان نهبندان و سربیشه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به پررنگ کردن رویکردهای اجتماع‌محور امامزادگان در سال‌های اخیر، افزود: در این راستا 25 مرکز افق به‌منظور فعالیت در سه حوزه اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در امامزادگان و بقاع متبرکه استان فعال شده‌اند.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: در حوزه اجتماعی، برنامه‌هایی از قبیل شناسایی نیازمندان، کمک به مستمندان و کمک‌رسانی و کار در امور اجتماعی، دارو درمان و ازدواج دنبال می‌شود تا بتوانیم از ظرفیت این مکان‌های مقدس بهره بریم.

رحیمی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی، اجرای برنامه‌های مناسبتی در امامزادگان و بقاع متبرکه نیز دنبال می‌شود، تصریح کرد: در رویکرد قرآنی نیز برگزاری کلاس‌های قرآن در امامزادگان، برگزاری محافل انس با قرآن، برگزاری مسابقات قرآنی و برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم دنبال می‌شود.

بقاع متبرکه؛ حلقه وصل بین خیران و مستضعفان

وی با بیان اینکه هزینه‌های این برنامه‌ها نیز از سه محل عواید موقوفات، محل درآمد فرهنگی امامزادگان و از محل کمک خیرین تأمین می‌شود، افزود: در واقع هدف از ایجاد این مراکز عمق‌بخشی به فعالیت‌هایی است که در بستر امامزادگان می‌توان دنبال کرد.

رحیمی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود مردم با حضور خود در بقاع و امامزادگان با فعالیت‌های این مراکز آشنا شده و هم از بعد معنوی آثار و برکات کارهایی که انجام می‌شود را ببینند.

وی بیان کرد: بقاع متبرکه، ملجأ و پناه انسان‌های محروم و مستضعف هستند؛ هرکس وارد امامزاده می‌شود دست توسل به دامن امامزادگان می‌زند و این امر، این فضا را معنوی‌تر کرده است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: در فضای این محیط‌هاست که افراد محروم و مستضعف شناسایی می‌شوند و خواهیم توانست با ایجاد حلقه رابط بین آنان و خیران، فقر و آسیب‌های ناشی از آن را در جامعه کاهش دهیم؛ اینها همه از برکت امامزادگان است.

رحیمی ادامه داد: وقتی که مردم در برنامه‌های مختلفی که در بقاع برگزار می‌شود شرکت کنند؛ مسلما کمتر به‌دنبال گناه و معصیت می‌روند، با قرآن و معارف الهی مأنوس می‌شوند، زندگی آن‌ها رنگ و بوی قرآن می‌گیرد و در نتیجه این، باعث رشد جنبه‌های معنوی مردم و فرزندان آن‌ها در جامعه می‌شود.

وی یادآور شد: در جامعه‌ای که مردم آن به این مکان‌های معنوی نگاه ویژه‌ای دارند، مقدمات ظهور امام زمان(عج) با پر کشیدن گناه از آن جامعه فراهم خواهد شد.

انتهای پیام
captcha